måndag 20 juni 2016

Vad är Bisfenol a?

Jag fick frågan för någon vecka sedan av en vän vad BPA är. Som vanligt blir jag en aning överlycklig när någon faktiskt ber mig att förklara något 😂 Det går ju inte att fråga mig som kemikalienörd något utan att jag genast drar igång en mindre föreläsning.

Bisfenol a träffar vi på nästan överallt. För mig sitter det i huvudet så fort jag handlar mat tex. För det är där som jag anser att det är viktigast att se upp. Bisfenol a används bla till att tillverka en så kallad epoxiplast som i sin tur används som en skyddande lack tex läskburkar och konserver. Det låter ju egentligen ganska smart men bisfenol a är ett hormonstörande ämne som ofta läcker ifrån sig. Enligt forskning får vi i oss små doser av bpa hela tiden, oftast via den maten vi äter.

När jag handlar mat är konserver något jag försöker att undvika så långt det går. Jag väljer i första hand glas, därefter tetrapack och sist konserv. Dock har Kung Markatta konserver utan bpa, de använder sig av polyesterplast istället vilket ska ses som ett bättre alternativ. Jag vet också att Kalles Kaviar jobbar på att fasa ut all bpa ur sina tuber. Världen har reagerat men än vet vi inte vad som kommer att användas istället och hur mycket vi vet om det.

Bisfenol a kan vi också träffa på i olika plaster som matlådor, flaskor, tandfyllningsmaterial och DVD-skivor.

Information tagen ifrån:
http://www.kemi.se/vagledning-for/konsumenter/kemiska-amnen/bisfenol-a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar