tisdag 3 maj 2016

Att respektera varandras åsikter

Innan helgen fick jag kommentarer på ett inlägg som faktiskt gjorde mig ganska stött och det har faktiskt varit en anledning till att jag inte har velat posta inlägg på instagram det senaste. Motivationen skönk ganska rejält och jag funderade på vad meningen var att fortsätta. Jag har tidigare fått negativa kommentarer och det är inget jag har ont utav egentligen. Men... antagligen var jag väl extra mottaglig just nu.

Jag har sedan jag började min eko-resa träffat på många människor som har svårt för att respektera andras åsikter. Det går inte bara att säga "Jag har medvetet valt detta" utan att någon måste påpeka hur fel du har och helst öppet skratta åt dig. Två heta ämnen är flour och vaccinationer. Oavsett vad du än väljer så är du en hemsk mamma. Och någon bara måste påpeka det. Det är absolut inte okej att göra ett eget medvetet val utan att få pekpinnar efter dig. Vad du än väljer så är det fel. Men vem väljer egentligen att vara en hemsk mamma? Tror någon på fullaste allvar att någon tex väljer att använda flour för att de vill förgifta sina barn? Nej. Eller väljer att inte använda flour för att de medvetet vill förstöra sina barns tänder? Nej.

Vi tror alla på olika saker. Och det är helt okej! Det vore ju helt tokigt om jag skulle gå fram och påpeka för någon i affären att de minsann är en dålig mamma som ger sina barn besprutad frukt. Men på något sätt verkar det mer "okej" att klanka ner på andra inom eko-världen. För att alla ska vara så otroligt perfekta och medvetna.

Jag har alltid ett öppet tänk och respekterar att andra inte tycker som jag. Berätta gärna din åsikt men klanka inte ner på andra som inte håller med. Och absolut inte på mitt konto. Tillsammans ska vi stärka varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar