tisdag 19 april 2016

Glutenfritt havrebröd


Jag har inte haft någon vidare lust till att baka det senaste, jag tror det går lite i perioder. Men idag fick det bli två plåtar havrebröd med pumpakärnor och flingsalt. Det är det godaste glutenfria brödet jag någon har ätit plus att det inte innehåller några tillsatsämnen. Rent och naturligt glutenfri helt enkelt.

Du behöver:
6 dl glutenfria havregryn
4 dl vatten
1 riven morot
1/2 tsk salt
1/2 dl smält kokosolja
Valfria frön

Såhär gör du:
- Sätt ugnen på 250 grader.
- Blanda havregryn och vatten i en skål och låt de svälla i ca 15 min.
- Smält kokosoljan i ett vattenbad och riv moroten grovt.
- Blanda i salt, morot, kokosoljan och valfria frön.
- Smeta ut smeten på ett bakplåtspapper, här kan du välja tjocklek på brödet själv. Jag föredrar det lite tunnare och krispigare men ändå mjukt. Enligt orginalreceptet ska smeten vara 1 cm tjock på pappret.
- In i övre delen av ugnen i cirka 15-20 minuter. Jag brukar inte följa någon tid utan jag låter plåten vara inne en stund, tar sedan ut och skär det i lagom stora bitar och låter den stå inne en liten stund till. På detta sätt blir alla kanter krispiga ;)
- Låt svalna på galler.


Receptet kommer från början ifrån: http://mobil.edenvik.bloggplatsen.se/2015/04/04/11063596-lisas-glutenfria-enkla-havrebrod/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar