tisdag 19 april 2016

Parfym

Igår tog jag upp doftämnen och parfymämnen och innan jag går vidare till konserveringsmedel så tänkte jag ta upp just parfymer.

En syntetisk parfym innehåller idag vanligtvis 95% kemikalier. I dessa parfymer hittar man bland annat ftalater som är hormonstörande och syntetiska doftämnen som jag beskrev igår kan vara kraftigt allergiframkallande.

En parfym kan innehålla upp emot 500 olika kemikalier dock kan det variera beroende på vilken. Dessa kemikalier andas vi och även andra människor in sålänge som parfymen doftar.

En del kemikalier har man kunnat hitta i bröstmjölk, kemikalier som bland annat är dåliga för fostret och deras neurologiska utveckling.

Det finns idag parfymer gjorda på eteriska oljor vilket är ett bättre alternativ men som jag skrev igår så kan de också vara allergiframkallande.

Information tagen ifrån:
Badskumt. Gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg. Av Katarina Johansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar