onsdag 27 april 2016

Nagellack

Idag ska jag prata nagellack! Jag har inte använt det på länge men jag minns så väl hur min man alltid påpekade att han mådde dåligt när jag målade eller hade målat naglarna. Nu vet jag varför 👇

För att göra nagellack flytande så behövs det lösningsmedel. De vanligaste som används är butylacetat och etylacetat som är både fett- och vattenlösliga. De är inte lämpliga att andas in eftersom de kan ta sig upp till vår hjärna och göra oss lite snurriga.

Även ämnet toluen kan användas som enligt Kemikalieinspektionen kan förorsaka fosterskador och göra oss dåsiga och omtöcknade.
Men det är inte bara lösningsmedel man bör se upp med i nagellack. Formaldehyd används gärna som konserveringsmedel och är enligt Kemikalieinspektionen giftig att andas in samt misstänks vara cancerframkallande.

Vi får inte heller glömma att hormonstörande ftalater kan gömma sig i lacken även fast det är förbjudet inom EU.

En del människor kan också vara överkänsliga mot nagellack vilket kan visa sig genom kontakteksem.

Vad kan man använda istället? Idag finns det ekologiska vattenbaserade nagellack som bättre alternativ.

Information tagen ifrån:
Badskumt. Gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg. Av Katarina Johansson
http://livinggreen.se/skoenhet/534-groent-nagellack-i-alla-kuloerer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar